Tuesday, September 3, 2024

STANDART OPERATING PROCEDURE (SOP) RS SWASTA

SOP Bagi Kebersihan Dan Sanitasi Di Pusat Penyembelihan

Tujuan mengadakan program ini ialah untuk;

1. Menjaminkan kebersihan peralatan dan permukaan lantai dan dinding.

2. Mengelakan pencemaran bau, habuk dan kehadiran makhluk perosak

3. Mengurangkan pencemaran keatas karkas yang di proses

4. Menjamin mutu pengeluaran karkas.

Piawaian untuk kebersihan dan sanitasi adalah seperi berikut :-

a) SOP sanitasi mesin dan peralatan

i. Membersihkan mesin bagi gergaji belah dada dan gergaji belah dua

ii. Membersihkan peralatan spt. pisau, kilir dan inspection hook

iii. Membersihkan peralatan spt. beef hooks dan chain hooks

iv. Membersihkan peralatan spt. troli, bucket dan cradle

v. Membersihkan sinki


b) SOP sanitasi bagi luar dan dalam bangunan

i. Membersihkan celup kaki

ii. Membersihkan dinding

iii. Membersihkan lantai

iv. Membersihkan longkang

v. Membersihkan chiller

vi. Membersikan kandang

 

SSOP mesin dan peralatan

Prosedur Operasi Mesin Gergaji Belah Dada dan Gergaji Belah Dua

a) Bersihkan dengan air panas (suhu 82°C ) untuk mengeluarkan kotoran

b) Berus permukaan mesin dan buang bahan buangan pepajal

c) Bilas dengan air sejuk

d) Keringkan dengan menggunakan kertas tisu

e) Sembur dengan sanitizer jenis quartenary ammonium compound (1 : 100)

f) Gantung dan biarkan semalaman

 

Prosedur Operasi Bagi Pembersihan Peralatan Pemeriksaan

a) Bilas peralatan dengan air bersih

b) Berus permukaan alat dengan detergen

c) Masukan kedalam sterilizer dengan suhu air 82°C

d) Rendam selama 10 minit

e) Keringkan dengan menggunakan kertas tisu

f) Simpan ditempat yang selamat


Prosedur Operasi Bagi Pembersihan Beef Hook dan Chain hook

a) Bersihkan permukaan dengan air panas (suhu 82°C )

b) Berus dengan permukaan alat dengan detergen untuk menghilangkan kekotoran

c) Bilas dengan air sehingga bersih

d) Sembur dengan sanitizer jenis quaternary ammonium compound(1:100)

e) Gantung atas rak dan biarkan semalaman

 

Prosedur Operasi Bagi Pembersihan Troli, Bucket dan Cradle

a) Sembur semua permukaan troli, bucket dan cradle dengan air panas (82°C )

b) Berus dengan menggunakan detergen untuk mengeluarkan kotoran

c) Bilas dengan air sejuk sehingga kotoran hilang

d) Sembur dengan sanitizer jenis quartenary ammonium compound (1 : 100)

e) Biarkan kering semalaman

 

SSOP Bagi Pembersihan Sinki

a) Bilas permukaan sinki dengan air panas (82°C )

b) Berus permukaan sinki dengan menggunakan detergen

c) Bilas dengan air sejuk

d) Sembur permukaan meja dengan campuran quartenary ammonium compound (1 : 100)

e) Biarkan semalaman

 

SSOP sanitasi bagi luar dan dalam bangunan

SSOP Pembersihan Pencelup Kaki (Foot Dip)

a) Pastikan Kasut Gumboot yang digunakan oleh pekerja adalah dalam keadaan bersih

b) Buangkan air kotor dari pencelup kaki

c) Berus permukaan pencelup kaki

d) Bilas permukaan dengan air

e) Isikan pencelup kaki dengan air bersih

f) Larutkan dengan clorine / chemical iodine untuk mematikan bakteria .

g) Kekerapan pembersihan sebelum dan selapas operasi

 

SSOP Membersihkan Dinding

Prosedur ini merangkumi dinding yang di bersihkan

a) Bilas permukaan dinding dengan air

b) Berus permukaan dinding

c) Gunakan clorine / detol ke atas permukaan dinding

d) Berus permukaan dinding semula

e) Bilas permukaan dinding dengan air bersih

f) Biar semalaman


SSOP Membersihkan Lantai

I. Bilas permukaan lantai dengan air

II. Berus pemukaan lantai dan buang pepejal buangan

III. Gunakan clorine / detol ke atas permukaan lantai

IV. Tunggu selama 10 minit

V. Berus permukaan lantai semula

VI. Bilas permukaan lantai dengan air bersih

VII. Tunggu semalaman

VIII. Bilas dengan air bersih sebelum beroperasi



SSOP Membersih Kandang .

a) Kumpulkan sampah sarap dan buang kedalam bag plastik dan ikat dengan tali rafia.

b) Letakan bungkusan sampah ditempat khas untuk diangkut oleh Majlis Tempatan

c) Sembur air keseluruhan lantai kandang untuk membersihkanya

d) Taburkan detol dan berus permukaan lantai untuk menanggalkan kekotoran sekali seminggu.

e) Biarkan selama 10 minit dan kemudian bilas dengan air.

 

Prosedur Membersihkan chiller

a) Tutupkan suis dan biarkan semalaman

b) Sembur dengan air sejuk kesemua dinding dan lantai

c) Bersihkan lantai dan dinding dengan menggunakan detergen

d) Bilas dengan air sejuk

e) Campurkan 30 ml sanitizer dengan 3 liter air

f) Sembur dengan quartenary ammonium compound

 

Program Rawatan sisa cecair / pepejal

Air Kumbahan (Waste water treatment)

a) Semua air kumbahan tidak disalurkan ke paip/longkang tetapi akan dipam ke sekeliling kolam

kumbahan iaitu tanaman rumput napier yang dijadikan baja semula jadi.

 

Pembuangan sisa-sisa pepejal

a) Seluruh organ dalaman akan diberi kepada pembeli

b) Isi perut akan dibuang kedalam kolam kumbahan

4.3.SOP bagi pembuangan sampah

a) Semua sampah sarap seperti daun dan rumput kering akan dibakar atau ditanam

5. SOP bagi program kawalan makhluk perosak

a) Tujuan

Menjamin pengeluaran daging yang bersih dan tidak dicemari oleh makhluk perosak yang akan

menyebabkan keracunan makanan.

b) Objektif

Objektif program kawalan makhluk perosak adalah untuk menghalang kemasukan serangga dan

rodent seperti tikus, semut, anai-anai , lipas sera menghalang kemasukan haiwan liar seperti

anjing,kucing,biawak,musang, burung dan lain-lain haiwan liar.

c) Skop

Meliputi Kawasan sekeliling dan di dalam rumah sembelih ini termasuk mengawal kemasukan dan

pembiakan makhluk perosak.


d) Tanggungjawab

I. Memastikan semua Kawasan pemyembelihan dan sekeliling bersih untuk menghindari makhluk

perosak.

II. Tempat penyimpanan stor sentiasa kemas dan bersih.

III. Memastikan semua dinding, lantai, longkang, laluan paip dan lain-lain dalam keadaan baik.

 

Program kawalan makhluk perosak yang dilaksanakan adalah :-

a) Pemerhatian

Pemerhatian dijalankan di dalam dan luar Kawasan termasuk bahagian pengeluaran, penyimpanan

dan bangunan pentadbiran. Pemerhatian bertujuan untuk mengesan kehadiran makhluk perosak.

 

b) Program pembersihan berjadual

I. Mengadakan sistem amalan pembersihan didalam untuk memastikan rumah sembelih bebas

dari makhluk perosak. Memastikan kakitangan memungut sampah sarap setiap kali selepas

operasi.

II. Pemeriksaan berkala dijalankan bagi mengesan bau busuk,tahi/Najis , bahagian badan

makhluk perosak atau apa-apa kerosakan berlaku.

III. Kawasan yang diperiksa termasuklah ruang penerimaan ,ruang pemprosesan

,beranda,Kawasan sekeliling premis dan stor.

IV. Pemeriksaan suku tahun juga dijalankan untuk menilai semula program kawalan makhluk

perosak bersadarkan rekod laporan pemeriksaan mingguan.

V. Ini amat penting untuk menentukan supaya program yang dijalankan berkesan dan

penambahbaikan program dapat dibuat.

 

Kawalan makhluk perosak ini dilakukan dengan 3 cara

a) Pertahanan pertama

Meletakkan Pest Control di sekeliling kawasan yang berpagar dibahagian dalam dengan jarak 40

diantara setiap perangkap. Menutup laluan longkang ke kawasan luar dengan menggunakan

jaring untuk mengelak kemasukan anjing.

b) Pertahanan Kedua

Menggunakan UV light trap / pelekat lalat yang diletakkan di pintu dewan sembelih

c) Pertahanan ketiga

Meletakkan perangkap tikus atau glue board di dalam dewan penyembelihan dan di ruang

pengedaran karkas.


  • Semua perangkap tikus ini dipantau setiap hari bagi memastikan ia-nya berkesan
  • Semua pemantauan ini direkodkan didalam buku

Kawalan mahluk perosak

Spesifikasi

Anjing liar

Pagar hoarding

Tikus

Perangkap Tikus

Lalat

Menggunakan UV light trap / pelekat lalat yang diletakkan di pintu dewan sembelih

Nyamuk

Mempastikan tidak ada tempat air bertakung Fogging di kawasan jauh dari tempat makanan


No comments:

Post a Comment