Wednesday, February 15, 2023

KONSEP HALALAN THOYYIBAN DALAM PENYEMBELIHAN


Halal bererti sesuatu perkara, benda, atau perbuatan yang diizinkan dan dibolehkan oleh Allah SWT dan istilah ‘halal’ biasanya dikaitkan dengan makanan yang dibolehkan untuk makan menurut hukum Syara’ Islam.

 

Mengikut klausa 2.3 Standard Malaysia MS1500:2009 pula, makanan halal bererti makanan dan minuman atau sumber bahan pembuatannya adalah dibenarkan hukum Syara’ dan tertakluk kepada; selamat untuk dimakan, tidak beracun, tidak memabukkan, atau tidak memudaratkan kesihatan.

 



DEFINISI HALAL:

Dalam istilah bahasa Halal bermaksud

Suatu Hukum membenarkan sesuatu perkara dilakukan (dalam Islam) diperbolehkan, diizinkan dan dibenarkan (tidak ditegah oleh syarak)

Kata lawan Halal adalah Haram

DEFINISI HARAM :

Dalam istilah bahasa Haram bermaksud

Suatu Hukum tegahan / larangan sesuatu perkara dilakukan ( dalam Islam) yang dituntut oleh syarak agar ditinggalkan secara tegas dan berdosa bagi orang yang mengingkarinya


Manakala konsep Halalan Tayyiban pada haiwan ternakan juga adalah lebih luas dan bukan sahaja melibatkan isu sembelihan, tetapi juga aktiviti sebelum sembelihan seperti sumber pemakanan haiwan, malah pengendalian sebelum dan selepas sembelihan.


Konsep  Halalan Tayyiban dalam aktiviti penyembelihan ternakan merangkumi urusan persiapan sebelum, semasa dan selepas proses penyembelihan supaya dapat dijalankan dengan lebih teratur, bersih dan mengambil kira kebajikan ternakan yang disembelih dan keselamatan makanan kepada pengguna muslim


DEFINISI HALAL  THAYYIBAN

1) Dalam istilah bahasaHalalan Thayyiban merupakan dua gabungan kata dalam bahasa Arab. Berdasarkan kamus Al-Ma'ani,

HALAL حلالا   bermaksud sah menurut hukum ( yang dibolehkan )

THAYYIBAN طيبا   berasal dari kata thayyib bermaksud  sesuatu yang baik dan elok atau suci dan bersih atau bermutu

Jika dijamakkan kedua-duanya maksudnya  "Halal Lagi Baik"


2) Dalam Istilah perlaksanaan, Halalan Thayyiban bermaksud

HALAL حلالا    bermaksud

  1. Dibenarkan oleh syariah dan tidak haram
  2. Selamat,tidak mengandungi benda-benda yang najis,  tidak memabukkan dan tidak mendatangkan mudharat pada kesihatan
Perkataan Halalan itu merujuk kepada " Makanan Orang Islam " atau " Makanan Yang Ditanggung Halal" yang merangkumi Sumber / Kandungan  makanan  iaitu

Kandungan makanan terdiri daripada bahan-bahan yang Halal di makan atau digunakan oleh orang islam dan tidak bercampur dengan bahan-bahan tidak Halal atau najis

THAYYIBAN طيبا   bermaksud

Pengendalian / Praktis kebersihan / hygiene / keselamatan makanan yang merangkumi proses awal hingga akhir atau keseluruhan rantaian pembekalan ( bahan mentah, pengandalian, peralatan, penyimpanan , pengangkutan dan lain-lain)

  1. Peralatan - Peralatan yang digunakan untuk menyedia, memproses, mengilang dan sebagainya perlu bebas perlu bebas dari benda Haram atau najis
  2. Pengendalian- Pengendalian makanan samaada cara memprosesnya, amalan kebersihan, pengangkutan, penyimpanan, penghidangan atau selainya hendaklah tidak berhampiran atau bersentuhan dengan benda-benda haram



Rumusan

  1. Afdal jauhi makanan yang tidak baik walau pun ia halal.
  2. Wajib jauhi makanan yang tidak halal walau pun ia baik.
  3. Tidak Boleh Ada Kemudaratan dan Tidak Boleh Memudaratkan 
HADIS TIDAK BOLEH ADA KEMUDARATAN & TIDAK BOLEH MEMUDARATKAN


AYAT AL QURAN YANG MENYEBUT  HALAL  THAYYIBAN


Dalam Al Quran, ayat yang menggunakan kalimat halalan thayyiban disebut pada 13 surah al Quran. 

Tetapi dalam konteks halalan thayyiban pada makan dan minuman disebutkan secara khusus pada 4 ayat dalam 4 surah iaitu

Surah al Baqarah ayat 168


Surah al Maidah ayat 88



Surah an Nahl ayat 114


Surah al Anfal ayat 69



HALAL, HARAM DAN SYUBHAH
Makanan yang halal mahupun haram telah jelas dinyatakan di dalam Al Quran dan hadis. Namun antara halal dan haram terdapat juga perkara yang meragukan atau syubhah yang mana kadang-kala ramai penguna muslim tidak mengambil berat tentangnya.

Penguna muslim pada hari ini sukar untuk memastikan sama ada sumber makanan tersebut yang berada dipasaran adalah benar-benar halal dan berkualiti.


DEFINISI SYUBHAH

Secara istilahnya Syubhah ialah perkara yang diragukan sama ada ia halal atau haram.

Jika mengikut kaedah syarak، Syubhah ialah perkara yang samar-samar disebabkan berlakunya pertembungan antara dua pegangan yang timbul daripada dua bukti atau sebab.  maka banyak perkara syubhah lebih hampir kepada haram.




HADIS BERKENAAN HALAL, HARAM DAN SYUBHAH

Hadis ke-6 dari buku hadis Arbain (hadis 40) Imam Nawawi yang menceritakan perihala mengenai halal, haram dan syubhah.

Ulama’ Fiqah berpendapat hadis ini adalah salah satu daripada sumber hukum Islam.


Konsep Halalan Tayibban wajib menjadi asas utama bagi proses penyembelihan  sehinggalah proses lain-lain yang melibatkan pengendalian hinggalah sampai kepada penguna. Konsep Halalan Tayibban juga perlu  bagi memastikan daging tidak tercemar selepas penyembelihan.


Penguna muslim pada hari ini sukar memastikan sama ada  sumber daging yang berada di pasaran adalah benar-benar halal dan berqualiti.Pengurusan sembelihan yang dilakukan hari ini sering disalah tafsirkan atau tidak di pantau sehingga timbul isu-isu keraguan dan kekeliruan.

Rumah Sembelihan .

Penyembelihan haiwan ternakan  di rumah sembelihan berlesen atau yang mendapat kelulusan pihak berwajib adalah lebih terjamin kebersihan dan keselamatannya.


  • Tempat pemeliharaan harus bersih dan teratur. Haiwan ternakan  perlu dibekalkan dengan makanan dan minuman yang bersih, mencukupi dan dihasilkan daripada sumber yang halal.
  • Dalam sembelihan tidak boleh melakukan sesuatu yang boleh membahayakan diri sendiri atau orang lain.
  • Haiwan sembelihan perlu diberikan rehat yang cukup sekurang-kurang 8 jam di Rumah Sembelih.
  • Haiwan sembelihan yang dilakukan tidak boleh ada penyakit atau ada perkara-perkara yang memudaratkan haiwan tersebut kerana dibimbangi kemudaratan yang lebih besar iaitu kemudaratan kepada manusia. 
  • Pemeriksaan keadaan ternakan  dari segi fizikal, tahap kesihatan (bebas daripada penyakit berbahaya seperti Johne’s, T.B. dan sebagainya) bagi memastikan ia tidak tercemar dengan pengambilan ubat dan hormon yang boleh memberi kesan kepada pengguna.
  • Tempat penyembelihan dalam keadaan yang bersih dan selamat dan alatan sembelihan perlu dipastikan tajam.
  • Haiwan ternakan yang hendak disembelih hendaklah dibersihkan daripada najis dan sebarang kotoran sebelum disembelih. Penyembelih dan mereka yang terbabit dalam proses penyembelihan juga harus sihat dan tiada sebarang penyakit berjangkit bagi mengelak pencemaran mikrobiologi.
  • Karkas hendak digantung dengan ketinggian yang bersesuaian supaya ia tidak mencecah lantai,dan dilapah di tempat yang bersih. 
  • Karkas / daging dipotong dengan menggunakan papan pemotong daging dari material yang bersih, selamat dan kukuh serta dilakukan di atas meja dan hendaklah dimasukkan dalam bekas yang bersih.
  • Daging yang dilapah perlu dipastikan bebas daripada sebarang keabnormalan dari segi warna, bau, kesan lebam dan tompokan darah.
  • Kebersihan perlu dijaga kerana daging yang dicemari bakteria boleh menyebabkan penyakit kepada manusia. Di antara bakteria yang kerap kali mencemari daging adalah Escherichia coli, Salmonella, Staphylococcus aureus, Brucella abortus dan Clostridium botulinum.
  • Pengendali juga disaran memakai sarung tangan, penutup kepala serta penutup pakaian
  • Bersentuhan secara terus di antara tangan pekerja dengan bahan mentah hendaklah dielakkan.
  • Pengendali hendaklah mengamalkan kod etika pekerja dan amalan kesihatan yang baik (Good Hygiene Practices)  dan mendapatkan suntikan Typhoid
  • Pengendali yang kurang sihat atau mengalami kecederaan atau luka tidak dibenarkan bekerja sehingga pulih. 
Sumber  Ternakan.


    Sebelum binatang tersebut dimasukkan ke dalam rumah sembelihan, mestilah mempunyai Sijil Kesihatan Veterinar (SKV) yang mengesahkan bahawa ternakan itu sihat dan layak untuk dibawa masuk di rumah sembelihan.


    Semua ternakan yang disembelih hendaklah memiliki tanda pengenalan yang dicatatkan dalam Sijil Kesihatan Veterinar  ( Bukan Lembu Curi & Bukan Lembu Seludup )


    Ternakan yang hendak disembelih hendaklah menjalani pemeriksaan kesihatan dan dipastikan bebas dari sebarang penyakit yang memudaratkan manusia oleh Pihak Berkuasa Veterinar


    Ternakan harus bebas dari pengunaan Antibiotik & Pelali secara tidak terkawal kepada ternakan boleh memberi kemudaratan lebih besar kepada  manusia 

    Sumber makanan ternakan harus bebas dari bahan-bahan tidak halal. Makanan haiwan merupakan elemen penting dalam rantaian bekalan produk halal dan selamat untuk dimakan memandangkan ianya secara tidak langsung boleh mempengaruhi daging haiwan, mahupun segala hasilan ternakan yang di keluarkan. 

      Kepentingan sumber makanan haiwan yang halal sering diabaikan dan tidak dianggap sebagai salah satu aspek penting dalam memastikan kehalalan dan keselamatan sesuatu produk makanan terjamin. Berikutan sikap tidak bertanggungjawab segelintir penternak yang memberikan berbagai-bagai bahan makanan untuk mempercepatkan tumbesaran ternakan tanpa mengambil kira soal kesucian dan keselamatan.


Haiwan Jalalah.

Haiwan Jalalah adalah haiwan ternakan yang tempat tinggalnya bernajis  tabiatnya suka memakan najis atau diberi makan najis secara berkala seperti kambing yang membesar dengan susu daripada anjing atau ternakan yang di beri makan sisa khinzir. Haiwan jalalah mempunyai hukum tersendiri kerana anggota haiwan terbabit telah dicemari dengan najis yang dimakannya itu.

Hukum memakan daging haiwan berkenaan adalah makruh sejajar sabda Nabi SAW: "Nabi Muhammad SAW melarang daripada menunggang unta jalalah (yang telah memakan najis) dan meminum susunya." (Riwayat al-Tirmizi)

Justeru, bagi menyelesaikan permasalahan ini, mazhab Hanafi dan sebahagian fuqaha daripada mazhab Shafi'i seperti al-Nawawi, al-Mawardi serta al-Bujayrimi menyarankan haiwan jalalah dikurung terlebih dahulu sebelum disembelih atau dimakan.

Tujuan haiwan itu dikurung adalah untuk memastikan supaya kesan najis seperti bau, rasa dan warna yang terdapat padanya hilang sepenuhnya. Secara umumnya tempoh kurungan yang disarankan terhadap kesemua haiwan jalalah ialah 48 jam atau dua hari dua malam.

       Ternakan harus bebas penggunaan Hormon. Sekarang ini bagi menjimatkan kos, ada penternak yang sanggup memberikan haiwan tersebut dengan Hormon Tumbesaran dan Sumber Protein Tambahan lain yang murah seperti bahan berasal daripada  bahan yang haram (khinzir)  untuk meningkatkan seleranya dan tumbesarannya dan makanan ternakan

Tukang Sembelih / Juru sembelih.
Penyembelih atau tukang sembelih adalah pasukan hadapan bagi sesebuah 'Rumah Sembelih' kerana melalui tukang sembelih ini, status kehalalan daging serta serba serbi yang terhasil daripadanya terletak pada mereka.



Justeru, antara salah satu syarat utama untuk menjadi tukang sembelih di Rumah Sembelih yang diperakukan halal oleh Jakim, tukang sembelih ini WAJIB mempunyai tauliah penyembelihan daripada Jab. Agama Islam Negeri di negeri mereka bertugas. 


Rumah sembelihan adalah premis untuk menyembelih haiwan. Menurut hukum Syara', penyembelihan dilakukan dengan memutuskan saluran pernafasan (halqum), saluran makanan dan kedua-dua urat darah karotid dan jugular (wadajain) bagi mempercepatkan pengaliran keluar darah dan kematian haiwan.

Kaedah penyembelihan.

Penyembelihan menurut syara' hanya sempurna jika terpenuhnya syarat berikut:

• Dilakukan oleh Muslim yang sihat akalnya, matang dan memahami asas penyembelihan.

• Binatang yang disembelih mestilah halal.

• Binatang itu hidup sebelum dan ketika disembelih.

• Waktu disembelih,binatang itu dihadapkan ke arah kiblat.

• Alat penyembelihannya harus tajam

• Sewaktu sembelihan,menyebut hanya nama Allah sahaja

• Binatang sembelihan haruslah dibersihkan terlebih dahulu daripada najis dan sebarang kotoran sebelum disembelih.

• Air yang digunakan untuk membersihkan binatang hendaklah air mutlaq,yang suci dan menyucikan.

Pemprosesan Karkas

Binatang sembelihan juga akan dilapah serta merta dan setelah daging diperolehi, ia tidak akan dibiarkan di atas lantai. Ia akan digantung dengan cangkuk yang menghubungkannya dari tempat sembelihan hingga memasuki kawasan pemprosesan sampailah keluar dari kawasan pengedaran 

Penyembelihan merupakan satu-satunya cara untuk mengeluarkan darah yang bercampur dengan daging dan bahagian-bahagian lain yang terdapat pada binatang yang disembelih. Darah ialah najis dan haram memakannya

Secara umumnya, Ulama secara ijma' mengatakan darah yang mengalir ialah najis dan haram memakannya. Pengharaman ini tidak termasuk darah haiwan air seperti ikan,  Juga terkecuali darah yang berada pada jantung, limpa, hati serta sumber darah yang berada dalam saraf binatang selepas disembelih selama mana ia tidak mengalir dan darah masih kekal walaupun selepas di basuh.

Namun para Ulama berselisih mengenai kadar yang di maafkan.


Penerapan Aspek Kebajikan Haiwan

Dalam hal ini, kebajikan haiwan perlu dijaga dari peringkat sebelum sembelihan, semasa dan selepas sembelihan dilakukan.

Perlu dipastikan, sebelum proses penyembelihan berlangsung,ternakan tersebut hendaklah dibawa masuk ke tempat sembelihan sekurang-kurangnya selama lapan jam untuk istirehat yang cukup dan mengurangkan stress bagi ternakan yang melalui tempoh perjalanan  panjang untuk sampai ke Rumah Sembelih

Teknik-teknik mengekang yang betul, mengikat menggunakan tali yang sesuai dan merebah ternakan sembelihan di tempat yang sesuai serta tidak menyebabkan kecederaan kepada ternakan bagi memastikan kebajikan haiwan terjamin


Dalam Perkara Penyembelihan Ibadah Korban yang dilakukan secara tahunan, pasti timbul beberapa isu yang lazimnya berlaku tiap tahun. Di antaranya, haiwan yang ditempah dalam  keadaan haiwan yang tiada penjagaan sempurna, kurus kering, haiwan yang tidak cukup umur dan tekstur daging yang tidak matang, haiwan korban mengamuk dan melarikan diri yang di sebabkan pengendalian yang tidak betul atau secara paksaan.


Di samping itu, berlaku kezaliman semasa proses merebahkan haiwan yang dilakukan juga turut menimbulkan tekanan kepada haiwan. Ini kerana mereka yang terlibat adalah dari kalangan yang tidak mahir, tidak berpengalaman dan hanya terlibat setahun sekali sahaja dalam proses sembelihan. Selain itu, isu yang timbul juga melibatkan penggunaan pisau yang tumpul dan haiwan disembelih di hadapan haiwan korban lain.

Lantaran itu, dalam proses menyembelih haiwan korban dan kebajikan haiwan perlu dijaga agar kita dapat mencapai objektif ibadah yang dijalankan.

Pemeriksaan Post Morten & Ante Mortem

Semasa di rumah sembelihan pula akan dibuat pemeriksaan Ante Mortem iaitu pemeriksaan luar. 

Setelah sembelihan, dibuat pemeriksaan Post Mortem bahagian organ binatang tersebut bagi menentukan organ ternakan tersebut tiada tanda-tanda penyakit dan daging tersebut selamat dimakan atau dijual


Penerapan Aspek Hyginese dalam pemprosesan.

Cara pengurusan, penyediaan  dan pemprosesan  makanan halal memerlukan tempat yang sangat bersih. Elakan sebarang pencemaran sepanjang proses ini, bahan halal tidak boleh terkena sebarang bahan-bahan yang kotor,  tidak halal/haram atau bercampur / terkena najis.


Aspek kebersihan haruslah dititik beratkan dari awal pemprosesan hinggalah karkas siap untuk di edarkan.

Konsep halal juga melibatkan peralatan dan perkakas yang digunakan semasa penyembelihan, pemprosesan dan menyimpan. Semua peralatan digunakan mesti bersih dan dibasuh selalu untuk memastikan kebersihan. Membasuh mesti disempurnakan dengan cara membilas dengan air bersih. Jika terdapat sebarang perkakas kotor, ia boleh mengakibatkan makanan menjadi samada meragukan (Syubhah) atau haram.


Aspek seterusnya yang perlu diberi perhatian adalah dari segi ramuan dalam bahan makanan. Sebagai contoh bahan makanan yang dicampur dengan alkohol ,minyak, bahan najis terutama lemak khinzir dan sebagainya.

Penyimpanan.

Penyimpanan sangat penting untuk mengekalkan status halal, semua makanan halal tidak boleh tersentuh atau berada dekat dengan bahan tidak halal/haram. 

Kebersihan sangat ditekankan dalam Islam, dan ini termasuklah pada setiap aspek aktiviti manusia seperti pakaian, peralatan dan premis. Oleh itu permis dan stor mestilah juga bersih dan bebas dari bahan tidak halal atau bercampur / terkena najis. .

Pengurusan Sisa Sembelihan

Selepas selesai sembelihan, pastikan sisa pepejal  perlu di bungkus dan dilupus dengan baik. Begitu juga sisa cecair dilupus dan diuruskan dengan baik bersesuaian dengan peraturan pihak berkuasa tempatan (PBT)

Selesai proses sembelihan binatang, sisa darah dialirkan dalam longkang khas disambung terus ke dalam kolam kumbahan sisa darah.

Sisa cucian air pembersihan Dewan sembelih dan Kandang akan dialirkan dalam longkang berasingan yang disambung terus ke dalam kolam kumbahan pengolahan

Manakala Sisa pepejal akan di kumpulkan seperti tulang dan lemak akan dilupuskan oleh majlis bandaraya yang mana Pihak Berkuasa Tempatan akan mengambil sisa ini dan akan dilupuskan di tempat pelupusan

Keselamatan Semasa Pengendalian

Pusat Penyembelihan haruslah menerapkan kaedah keselamatan para pekerja semasa menjalankan operasi. Elakkan sebarang perkara yang boleh menyebabkan kemalangan atau apa-apa yang boleh menyebabkan kecederaan kepada pekerja.

SIJIL PENGESAHAN HALAL MALAYSIA BAGI RUMAH PENYEMBELIHAN

Rumah sembelih yang beroperasi di negara ini perlu berdaftar dan dikawal selia Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) seperti mana yang terkandung di dalam Akta Rumah Penyembelihan (Penswastaan) 1993.

Pengeluaran Sijil Pengesahan Halal Malaysia hanya kepada pengusaha rumah sembelihan yang mematuhi .Prosedur  Pensijilan Halal Malaysia dan MS1500:2009 yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) atau Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN).

Aspek halal menjadi keutamaan dalam operasi di kebanyakan rumah sembelih berkenaan. Hal ini termasuk daripada aspek keperluan terhadap penyembelih bertauliah dari Jabatan Agama Islam Negeri

Antara keperluan utama ditetapkan adalah mewujudkan Sistem Halal Dalaman dengan menubuhkan Jawatankuasa Halal Dalaman yang dipengerusikan oleh seorang Muslim dan Juga perlu melantik seorang Eksekutif Halal beragama Islam warganegara tempatan dan jawatankuasa ini bertanggungjawab untuk memastikan keperluan halal dipatuhi pada setiap masa.

Perkara yang diwajibkan adalah melantik pemeriksa (checker) yang memiliki Tauliah Sembelihan yang bertanggungjawab memastikan proses sembelih menepati syarak. Pelaksanaaan Sistem Pengurusan Jaminan Halal diwajibkan oleh JAKIM dan perlu dipatuhi pada setiap masa di bawah pemantauan Jawatankuasa Halal Dalaman syarikat.

Pemantauan dan penguatkuasaan secara berkala atau berdasarkan aduan mengenai rumah sembelihan yang telah disahkan halaI atau pasar terbuka dibuat bagi memastikan proses sembelihan haiwan dilaksanakan mengikut syarak dan undang-undang yang berkuatkuasa. Pemantauan ini dilaksanakan oleh JAKIM dengan kerjasama JAIN, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV), pihak berkuasa tempatan dan agensi berkaitan

HADIS BERKENAAN PRODUK HALAL SUATU TUNTUTAN

Terdapat Riwayat Hadis dari Imam ad Dailami dalam Musnad al Firdaus 


Konsep asas penetapan Halalan Tayibban adalah jelas di dalam islam. Dimana  sekarang ini kewujudan makanan dan barang-barang di pasaran bergantung kepada pengeluaran, 


Maka menjadi tuntutan Syarak yang tergolong didalam fardu kifayah bagi pemain Industri Halal mengeluarkan dan menyediakan produk karkas kepada para pengguna, pembekal dan peniaga.  

Dengan kesedaran mengeluar dan membekalkan produk karkas HALAL, umat Islam akan berupaya mewujudkan pasaran bersekutu sesama mereka yang menawarkan produk makanan dan barangan yang benar-benar bersih dan suci mengikut nilaian Islam iaitu produk makanan dan barangan HALAL.

No comments:

Post a Comment